söndag 4 oktober 2009

Börja jobba heltid som sjuttonåring?

Jag önskar att jag var en stark och självständig person. Ja, jag är sjutton år och jag drar inte in ett enda öre till familjen och det är väl inte så förbannat konstigt? I våras så började jag gå till en psykolog och pratar om hur jag mår och vad jag vill göra med mitt liv. Jag valde att hoppa av skolan vilket har gjort att jag har släppt all stress och all press som har med det att göra och jag mår mycket bättre nu. Det enda jag behövde göra är att få leva lite ett tag. Nu får jag ännu mer press på mig än vad jag fick tidigare: nu måste jag börja dra in pengar till familjen genom att jobba. Jag som aldrig har haft ett jobb tidigare blir ju såklart förvånad och osäker i den situationen. Ska jag jobba varje dag och gå upp klockan fem på morgonen och jobba till klockan fyra på eftermiddagen? Jag hatar att jag får den pressen på mig och jag känner mig så jävla illa till mods. Om ett år så fyller jag arton och mina föräldrar måste fortfarande försörja mig enligt lag.

Nu får de mig att börja jobba som sjuttonåring. Jag skulle gärna vilja ha ett jobb som jag faktiskt trivs med med en bra lön som jag kan leva på länge. Nu får jag 60 spänn i timman och jag hatar det faktiskt. Jag hatar att gå runt i skogen som en jävla skogsmulle och bara känna att jag vill hem. Jag undrar om jag är tvungen att dra in pengar till detta hushåll. Är de inte de som ska försörja mig och inte tvärtom? Det är klart att jag kan bidra men jag pallar inte att jobba varje dag i deras takt. Jag kan inte gå upp fem på morgonen och förväntas hålla gång ända in på sena eftermiddagen. Jag är inte byggd för att bära tungt eller jobba flera timmar i sträck. Så varför kräver de att jag ska göra det?

Min syster är nitton år och tjänar inte heller ett öre och det verkar inte som att kraven är så höga på henne. Medans jag kommer här och är sjutton år och förväntas tjäna pengar till hushållet. Just nu så känner jag mig så jävla sugen på att flytta härifrån och skaffa ett jobb som jag trivs med och en egen lägenhet i Eskilstuna. När den dagen kommer så ska jag jubla så högt så att taket lyfter. Trött på att bo i det här hushållet.

1 kommentar:

Lina sa...

det finns hur många som helst i din ålder som både jobbar och går i skolan och klarar det hur bra som helst. dina föräldrar verkar schyssta som ger dig möjlighet att tjäna egna pengar och även bidrar med cash när du behöver det.

denna kommentar är inte menad som elak på något sätt. jag tycker bara inte du verkar inse hur bra du har det.